CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 29 April 2008

PINTAR CERDAS

DEFINISI

Stanford Binet (1916)
- Keupayaan individu memahami, membuat pertimbangan dan taakulan.

Lewis Terman (1916)
- Kebolehan individu untuk berfikir secara abstrak

Allport (1937)
- keupayaan individu mengatasi masalah dalam kehidupan seharian.

Burt (1954)
- Kebolehan kognitif yang umum dan semulajadi.

Piaget (1950)
- Kebolehan individu buat adaptasi terhadap persekitaran fizikal dan sosial.


BIDANG-BIDANG PINTAR CERDAS

Intelek
- Perbendaharaan kata
- Membaca awal
- Cepat mempelajari
- Bergaul dengan kanak-kanak lebih tua
- Cepat raa jemu dengan tugas biasa
- Skim tindakan / operasi sofistikated

Akademik
- Daya tumpuan tinggi
- Pemahaman tinggti tentang konsep
- Motivasi intrinsik (dalaman)

Kreatif
- Suka kerja sendirian
- Rasa ingin tahu
- Imaginasi aktif
- Berani menghadapi risiko
- Sensitif terhadap keindahan
- Suka cari pengalaman baru.

kepimpinan
- Aktif dalam aktiviti sosial
- Popular
- Mudah bergaul
- Bertanggung jawab
- Berkomunikasi dengan baik
- Cenderung terhadap penguasaan

Kesenian
- Imaginasi yang luar biasa
- Mengingati benda secara terperinci
- Skim kemahiran melukis sofistikated
- Kebolehan bercerita

Psikomotor
- Bakat dalam aktiviti motor
- Berusaha menguasai aktiviti motor yang tertentu.

Kemahiran Kognitif
- Pencapaian perkembangan
· Cepat belajar
· Pemerhatian
· Tindak balas
- Bacaan, tulisan, nombor.
· Suka buku, filem
· Ingatan
- Pengetahuan mendalam
- Boleh mengajar kanak-kanak lain .
- Konsep abstrak
- Imaginatif, kreatif
- Sense of humor

Cara belajar
1. Ingin tahu, bermotivasi
2. berfokus
3. kegemaran pelbagai
4. tumpuan perhatian
5. kefahaman
6. kemahiran merancang
7. kurang impulsif
8. berdikari
9. pemikiran logikal.

Kemahiran berbahasa
- Kefahaman awal
- Perbendaharaan kata, artikulasi.
- Bercerita dan menyanyi
- Pertuturan
- Ikut arahan
- Siap tugasan

Kemahiran motor
- Perkembangan awal
- Kemahiran ruang, lokasi
- Kesedaran kiri, kanan
- Kemahiran selesaikan masalah
- Membuat corak dengan benda
- Fizikal / hiperaktif
- Masalah motor halus

Kemahiran sosial
- Kurang ego
- Berempati
- Permainan lebih matang
- Permainan ikut peraturan
- Berkawan dengan dewasa
- Bermain sendiri jika tiada kawan dewasa
- Kemahiran kepimpinan
- Disukai kanak-kanak lain.

CIRI-CIRI TINGKAH LAKU:
- Sensitif, responsif
- Perkembangan awal, konsep kendiri
- Keyakinan diri
- Perfectionist
- Bertanggungjawab
- Non-conformist

PENILAIAN
Taylor (1997)
- Saringan
- Penilaian kemahiran semasa
- Perancangan kurikulum
- Klasifikasi (easy schooling / kelas lompat)
- Penempatan

UJIAN KECERDASAN
- Skala kecerdasan Stanford-Binet
- Skala Kecerdasan Weschler
- Matrik & Progresif Raven

Sejenis ujian untuk mengukur perbezaan di antara individu

Darjah Kecerdasan : markah yang diperolehi dalam ujian kecerdasan

DK = UM (BULAN) x 100
UK (BULAN)
UM = MENTAL
UK = KRONOLOGI

CONTOH:

10 TAHUN 3 BULAN X 100
8 TAHUN 2 BULAN

10 X 12 + 3 X 100
8 x 12 + 2
= 123 = 125.5
98

Pengelasan Darjah Kecerdasan (DK)
139 dan ke atas - Sangat superior
120 - 139 - Superior
110 - 119 - Sederhana Tinggi
90 - 109 - Sederhana
80 - 89 - Sederhana Rendah
70 - 79 - Pinggiran
70 dan ke bawah - Rencat akal


KAEDAH PENGAYAAN
- Penyediaan pengalaman belajar yang berbeza dalam kelas biasa tanpa bantuan daripada sumber luar.
- Pelajaran yang berbeza dalam bentuk aktiviti yang...


KAEDAH PENGELOMPOKAN
- Penempatan pelajar yang punya kebolehan hampir sama dalam sesuatu kelas yang khusus.
- Mesti disusuli dengan pelajaran yang berkualiti dalam aktiviti pengayaan.

KAEDAH PECUTAN
- Perubahan dalam kadar penyampaian sukatan pelajaran untuk membolehkan pelajar pintar siapkan program pendidikan biasa dalam masa yang pendek.
- Rancangan pendidikan lanjutan yang perlu di susun.

0 comments: