CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 29 April 2008

KANAK-KANAK DENGAN KEPERLUAN KHAS

Definisi menekankan kepada: Kebolehan, Kefungsian, Kemahiran dan Perkembangan.
Penguasaan dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam pengembangan kemahiran-kemahiran ( Development of skills).

Peringkat kebolehan seseorang murid:
o Kebolehan kognitif
o Perkembangan bahasa lisan / pertuturan
o Penguasaan membaca
o Kemahiran matematik
o Kemahiran pertumbuhan asas manusia
o Kemahiran berdikari
o Kemahiran keusahawanan
o Daya kelihatan
o Tingkat kebolehan pendengaran.

FAKTOR-FAKTOR YANG HARUS DIBERI PERTIMBANGAN.

A. MOBILITI:
a. Murid-murid yang mobilitinya baik boleh ditempatkan di program integrasi.
b. Yang tidak baik mobilitinya di tempatkan di sekolah khas.
c. Kanak-kanak yang bermasalah penglihatan yang tiada langsung mobiliti boleh ditempatkan di institusi yang sesuai.
2. Berdikari
3. tahap kecacatan (degree of blindness)
4. Bila berlaku kecacatan ( onset of blindness)
5. kematangan, kesediaan dan IQ,
6. latar belakang keluarga
7. Kesihatan
8. Pengalaman menghadiri pra sekolah.
9. Umur.

B.Ibubapa / saudara mara
jiran
Iman/ketua kampung/ penghulu
doktor
pekerja sosial
guru

C.
Pemilihan sekolah
jenis Program
jarak
kualiti

0 comments: