CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 14 Jun 2008

Audiologis


Mula diwujudkan dalam Kementerian Kesihatan Malaysia pada tahun 2001 , Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Audiologi. Bermula di UKM (1996), UIA (2005) dan USM (2006)


Kini terdapat 90 orang audiologist di seluruh Malaysia:
56 - di hospital kerajaan
6 – di hospital swasta
20 – di Universiti
4 – di kedai alat bantu pendengaran
2 – membuka pusat pendengaran


Pengenalpastian:
Melakukan ujian saringan pendengaran di kalangan bayi, kanak-kanak dan pelajar sekolah
Ujian saringan pendengaran
Ujian mudah untuk mengenalpasti individu yang mempunyai masalah pendengaran
Keputusan : ‘Lulus’ atau ‘Gagal’


Tujuan
Untuk mengenalpasti individu yang mempunyai masalah pendengaran di peringkat awal
Supaya intervensi / habilitasi dapat diberikan diperingkat awal
All children with congenital hearing impairment should be identified by age of 3 months and receive intervention as early as 6 months
Joint Committee on Infant Hearing 2000

Menjalankan ujian-ujian diagnostik untuk mengesahkan individu yang bermasalah pendengaran. Tahap dan jenis masalah yang dihadapi dapat dikenalpasti dan Perancangan tentang program habilitasi dapat dilakukan bersesuaian dengan masalah yang dialami.

Ujian pendengaran boleh dilakukan kepada semua peringkat umur. Jenis ujian bergantung kepada umur perkembangan pesakit.

Untuk orang dewasa ujian yang boleh dilakukan dengan cara :
1. Pure Tone Audiometry (PTA)
2. Brainstem Evoked Response (BSER)
3. Otoacoustic Emission (OAE)
4. Middle Ear Assessment


Untuk bayi atau kanak-kanak perlu menjalani ujian seperti :

1. Play Audiometry
2. Visual Reinforcement Audiometry
3. Brainstem Evoked Response (BSER)
4. Otoacoustic Emission (OAE)
5. Middle Ear Assessment


Jenis Masalah Pendengaran


1. Sensorineural

  • Masalah yang melibatkan kerosakan pada bahagian saraf
  • Ia kekal dan tidak boleh diubati
  • Ia boleh dibantu dengan pemakaian alat bantu pendengaran
  • Masalah yang dialami ( Kurang mendengar dan Sukar memahami butir pertuturan orang lain)

Punca sensorineural:

  • Keturunan
  • Lemas semasa lahir
  • Lahir tidak cukup bulan
  • Demam kuning yang tinggi
  • Meningitis
  • Jangkitan semasa dalam kandungan
  • Lahir dengan berat kurang 1.5 kg
  • Pengambilan ubat ototosik
  • Apgar scores 0–4 pada 1 min atau 0–6 pada 5 min

Jenis Masalah Pendengaran:

Konduktif :
Masalah yang melibatkan sekatan atau penyakit pada telinga luar atau/dan telinga tengah. Ia boleh diubati dan dipulihkan samada dengan ubat-ubatan atau pembedahan. Terdapat sesetengah penyakit tidak dapat diubati dan pemakaian ABP adalah perlu untuk membantu mendengar. Masalah yang dialami, Kurang mendengar. Ianya berpunca daripada Wax (tersumbat dengan tahi telinga), Jangkitan dalam salur telinga luar, Jangkitan dalam telinga tengah, Bendasing dalam salur telinga luar dan Ketiadaan salur telinga atau cuping telinga yang kecil.

Masalah pendengaran campuran
Melibatkan sensorineural dan konduktif dan memerlukan ABP untuk membantu mendengar.
Terbahagi kepada tahap dan jenis masalah pendengaran
Sedikit
Sederhana
Teruk
Sangat teruk
Ia boleh mempengaruhi perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak .

Tahap Sedikit
Kesan minimal kepada perkembangan bahasa dan kebolehan berkomunikasi
Bunyi Vowel boleh didengari dengan jelas
/a/, /e/, /u/
Bunyi konsonan yang tidak berbunyi tidak dapat didengari
/k/, /t/,/s/


Tahap Sederhana

Tidak dapat mendengar kebanyakan bunyi pertuturan pada suara biasa
Mengalami masalah bahasa dan pertuturan
Vowels heard better than consonants
Lead to
Keliru dengan bunyi pertuturan (/p/ dan /b/)
Maksud perkataan
Perbendaharaan kata yang terhad

Tahap teruk
Tidak dapat mendengar pertuturan pada suara biasa
Masih boleh mendengar suara sendiri,
Mempunyai masalah bahasa, pertuturan dan pembelajaran

Tahap Sangat Teruk
Hanya boleh mendengar bunyi yang terlalu kuat
Boleh belajar melalui pembelajaran khas
Penggunaan alat bantu pendengaran dapat membantunya mendengar ritma pertuturan, suara sendiri dan bunyi-bunyi persekitaran yang kuat sahaja
Biasanya kanak-kanak akan mengalami masalah suara, sebutan dan prosodi.






0 comments: